ליוצרי הסרטים הצעירים והמוכשרים – שלום!

אתם ניגשים למשימה מהנה, יצירתית ומושקעת, וגם משמעותית.
המשימה שלכם: ליצור סרטון באורך של עד חמש דקות, שמלמד את המשנה בצורה מעניינת, יצירתית ומושכת, תוך שימוש בחלוקת המשנה לפי רכיבי הכאמד"ט.
את הסרטון עליכם לשלוח אלינו עד תאריך: טו באב
בחרו עם מי אתם רוצים להפיק את הסרטון – אחים, חברים או שכנים,
ועבדו לפי השלבים שלפניכם.

שלב ראשון – הבנת המשנה

קראו את המשנה והיעזרו בביאורי המילים. אתם יכולים גם לפתוח משנה עם פירוש שיש בביתכם.
אֵלּוּ מְצִיאוֹת שֶׁלּוֹ, וְאֵלּוּ חַיָּב לְהַכְרִיז?
אֵלּוּ מְצִיאוֹת שֶׁלּוֹ:
מָצָא פֵּרוֹת מְפֻזָּרִין, מָעוֹת מְפֻזָּרוֹת, כְּרִיכוֹת בִּרְשׁוּת הָרַבִּים,
וְעִגּוּלֵי דְבֵלָה, כִּכָּרוֹת שֶׁל נַחְתּוֹם,
מַחֲרוֹזוֹת שֶׁל דָּגִים, וַחֲתִיכוֹת שֶׁל בָּשָׂר,
וְגִזֵּי צֶמֶר הַבָּאוֹת מִמְּדִינָתָן, וַאֲנִיצֵי פִשְׁתָּן, וּלְשׁוֹנוֹת שֶׁל אַרְגָּמָן -
הֲרֵי אֵלּוּ שֶׁלּוֹ, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר.
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר:
כָּל שֶׁיֶּשׁ בּוֹ שִׁנּוּי, חַיָּב לְהַכְרִיז.
כֵּיצַד? מָצָא עִגּוּל וּבְתוֹכוֹ חֶרֶס, כִּכָּר וּבְתוֹכוֹ מָעוֹת.
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר אוֹמֵר:
כָּל כְּלֵי אַנְפּוּרְיָא אֵינוֹ חַיָּב לְהַכְרִיז.
 

 

 

 

 

 

מציאות – דבר שאדם מוצא.

מעות – מטבעות.

כריכות – עומרים קטנים (מעט שיבולים אסופות ביחד).

עיגולי דבלה – תאנים מיובשות.

כיכרות – כיכרות לחם.

נחתום – אופה.

מחרוזות של דגים – דגים שמושחלים על חוט.

גִזי צמר – חבילות צמר גזוז.

הבאות ממדינתן - מגיעות מהמדינה שבה ייצרו אותן.

אניצי פשתן – חבילות חוטי פשתן.

לשונות של ארגמן – חתיכות צמר צבוע ארגמן.

כלי אנפוריא – כלים חדשים שקשה לבעלים לזהות אותם.

שלב שני: כאמד"ט

זהו את מרכיבי הכאמד"ט שבמשנה:
כותרת: שימו לב – למשנה זו שתי כותרות שכתובות זו אחרי זו.
אומר: מיהם התנאים המוזכרים במשנה? (שלושה תנאים).
דין: מכיוון שהמשנה פותחת בשאלה "אלו מציאות שלו ואלו חייב להכריז" הדינים במשנה עונים על שאלה זו ופוסקים אם זה שלו או שחייב להכריז.
מקרה: המקרים מופיעים לפני הדינים - במשנה זו רוב המקרים הם סוגים שונים של מציאות, אך יש גם מקרה נוסף...
טעם: הטעם לא מופיע במשנה זו במפורש, אותו תצטרכו אתם ללמוד מן המפרשים ולהסביר בסרטון...

שלב שלישי: בדקו אם הבנתם את המשנה

אם אתם יכולים לענות על השאלות הבאות בצורה נכונה, סימן שהבנתם:
(בקשו ממישהו שיבחן אתכם אם תשובותיכם נכונות)
  1. רועי מצא כסף על המדרכה. באיזה מקרה הכסף יהיה שלו?
  2. מה משותף לכל הדוגמאות של הדברים שרבי מאיר אומר שהם של המוצא?
  3. למה לפי רבי יהודה כל דבר שיש בו שינוי צריך להכריז?
  4. מהם כלי אנפוריא? מדוע הם של המוצא?

שלב רביעי: תכנון הסרטון

כעת מגיע החלק היצירתי שלכם:
  1. חשבו על דרך יפה להציג את מרכיבי הכאמד"ט בסרטון
  2. כתבו הצגה קצרה או שיר, סיפור או פנטומימה, או כל רעיון אחר שיעלה בדעתכם, שממחיש את המקרים הכתובים במשנה. זכרו לומר מהו הדין ולהסביר את הטעם לכך.
  3. חשבו על מקרה שקרה לכם בחיים, או מקרה אחר שיכול לקרות למישהו היום. הכניסו גם אותו בדרך יצירתית לתוך הסרטון, ואמרו כיצד יש לנהוג בו.

שלב חמישי: הכנת הסרטון

  1. קבלו רשות להשתמש במצלמה מתאימה, אפשר גם בסמרטפון, בחרו מי יצלם.
  2. סדרו את המקום שבו אתם רוצים להסריט בצורה מתאימה.
  3. התאמנו על ההצגה או השיר, ולאחר מכן צלמו אותה כמה פעמים, בסוף בחרו את הצילום הטוב ביותר.

שלב הסיום: שליחת הסרטון למרכז הלכה והוראה

שלחו לנו את הסרטון עד לתאריך טו באב 
  1. שמרו את הקובץ בשם: סרטון משנה שמות + שמות משפחה
  2. שלחו לנו לכתובת mishnarun.org@gmail.com בתוספת כתובת שלכם ומספר טלפון.